Mode een tijdsbeeld

Door Rineke de Jong, 6-3-2016

Mode een tijdsbeeld, maar ook kunst

trouwjapon-1750-web Mode een tijdsbeeld

Trouwjapon met sleep van Helena Slicher 1759. De rok is 2 meter breed.

Ik wilde een stukje schrijven over de expositie Cat Walk, in het Rijksmuseum. Daar ben ik afgelopen vrijdag geweest. En ik heb  genoten, als mode-ontwerpster, kunstenaar en natuurlijk liefhebber van mooie kleding en kostuumgeschiedenis. Kleding van ca. 1650 – 1960, op een catwalk met mannequins op een lopende band met daaromheen de typische stoeltjes, waardoor je als museumbezoeker aanwezig bent bij een echte modeshow.  Zelfs lopers met daarin geweven “CATWALK” en de prachtige dessins van de japonnen herhaald op de muren. Werkelijk schitterend gepresenteerd. Van hoepelrok tot aan de New look van Dior. Er werd wel bij vermeld dat de kleding allemaal gemaakt was voor de bovenlaag van onze Nederlandse maatschappij. Prachtig allemaal, veel borduurwerk, kant, dure stoffen, alles handwerk. Mode een tijdsbeeld, maar ook kunst. Tegenwoordig noemen we dat Haute Couture.

Aansluitend ook de expositie van Hendrik Breitner bezocht, met o.a. de schilderijen van zijn meisjes in kimono.

breitner-girls-web Mode een tijdsbeeld

Hendrik Breitner, meisjes (model Geesje Kwak) in kimono, 1894

wp-DianaVreeland-widget-300x193 Mode een tijdsbeeld

Diana Vreeland by Rineke de Jong

vwestwood3rdj-225x300-225x300 Mode een tijdsbeeld

Vivienne Westwood by Rineke de Jong

Ik ben al sinds vele, vele jaren niet meer in de mode werkzaam en maak ook geen kleding meer. Mijn tijd wordt al heel lang in beslag genomen door tekenen, schilderen en alles wat daarbij hoort, zoals exposeren. Ik ben een bewonderaar van Vivienne Westwood en heb van haar een portret geschilderd, evenals van Diana Vreeland, de legende van Harper’s Bazaar and Vogue. Beide representatief voor Mode, een tijdbeeld.

10% en 90%

Nu zag ik vandaag, op tv Tegenlicht, de documentaire “De Man door Europa”, aflevering: Nadenken over een nieuw Europa. Lucas de Man is geïnspireerd door de actualiteit van Thomas More’s Utopia (1516). Hij brengt zijn boodschap over met een ongelooflijk enthousiasme.

Boem, ik viel uit mijn sprookjeswereld, dit is een eye opener! Cat Walk en de restjesmens (zo noemt De Man de arme bevolking) vormen een verband. Ik kan nu niet meer alleen een lofzang op de mooie kleding en de kunst zingen die ik in het Rijksmuseum zag. De kleding die niet in het museum is te zien, de kleding van de gewone man, is met deze uitzending voor mij synoniem geworden met de restjesmens. Niet mooi om naar te kijken. Mode een tijdsbeeld, zoals het in het museum wordt getoond geeft een geïdealiseerd beeld.

Hierdoor realiseerde ik me dat alles wat je in musea ziet eigenlijk voornamelijk is gemaakt voor 10% van de mensen. De elite dus. Zelf hou ik ook van paleizen, kunst gemaakt voor paleizen, mooie “beschaafde” mensen, goede manieren. Ik werd nu pas wakker. De restjesmens heb ik eigenlijk nooit echt gezien, ondanks dat ik ze wel ken en ik ze ook in mijn directe omgeving heb. En als het nodig is ben ik er ook voor ze, maar ik heb ze nooit gezien als restjesmens en ook niet als 90% van de samenleving. Gek is dat, dat je toch zo blind kunt zijn? Aan de andere kant heb ik toch wel mijn sprookjeswereld nodig om te kunnen overleven, want wakker worden is niet altijd te verdragen. Ik moet het dus in evenwicht zien te krijgen, het bitter, het zuur en het zoet.

Ik denk nu ook weer aan “De Baron van Münchhausen”, een favoriet van mij. Nog altijd zeer actueel, zeker in deze tijd van de volksverhuizing door de oorlogen in het Midden-Oosten en het zoeken naar een beter leven. Dat is voor velen de vlucht uit onveiligheid, maar ook voor zeer velen het zoeken naar een rijker materieel bestaan. Helaas ontwricht dit hele samenlevingen. Uit chaos wordt weer orde geboren, dat is een wetmatigheid, maar ik was zo tevreden met mijn wereld. Waar moet dit heen? Hoe loopt dit af? Ik hou mijn hart vast.

Lucas de Man.

Ik herken me wel in zijn ideëen. Veel van wat hij zegt onderschrijf ik ook. Maar hij zegt het niet alleen in zijn eigen kring, maar treedt ermee naar buiten. Dat is het verschil.  Dit is zijn enkele van de zaken waar het in de film over gaat:

De restjesmens is 90% van de mensheid. Door pech, of doordat ze niet goed in onze maatschappij passen om welke reden dan ook. Ik bedoel niet de mensen die in de problemen zijn gekomen doordat hun oog groter is dan hun maag, die zijn ten onder gegaan aan onmatigheid. Hen raad ik aan om de expositie van Jheronimus Bosch te gaan bezoeken. Dat is zeer leerzaam voor hen. Ik bedoel mensen die gewoon de boot op een of andere manier hebben gemist.

Het gaat niet om links of rechts politiek denken.

Het gaat om ons, de mensen. Het gaat om leven, om liefde, om iets gunnen, om geven, om ontvangen.

Het gaat ook om goed onderwijs, betrouwbaar voedsel, zorg voor de zwakken, etc. Dat is beschaving. En onze beschaving wordt al jaren systematisch afgebroken. Straks kunnen we alleen onze beschaving nog maar zien in onze musea, in onze architectuur. Dan hebben we naast materiële armoede, ook geestelijke armoede.

De politiek, de lobbyisten, de multinationals etc. spreken niet de taal van de mensen, ze maken een rotzooi van de wereld.

Ze behartigen ook niet de belangen van de gewone mensen, het volk.

De politiek, de overheid, moet zijn burgers veiligheid geven en zorgen dat de basisbehoeften worden gerespecteerd, onze rechten en plichten worden gehandhaafd. Ze moeten naar hun burgers luisteren, zodat ze weten wat er onder de mensen leeft. En daarop anticiperen. Dat doen ze niet.

De wereld is een gekkenhuis aan het worden, of is het al.

Laten we onze fantasie gebruiken in ons leven, waardoor ons leven beter wordt en waardoor we positieve veranderingen in werking kunnen zetten. Laten we niet in een hoekje gaan zitten. Want wij, de gewone mensen, zijn machtiger dan we denken.

Nadenken over een nieuw Europa

 

wpadmin

Mythologie is vaak de bron van inspiratie. Ik probeer het goddelijke en het menselijke te verenigen in mijn schilderijen. Paarden en andere dieren, maar ook groente en fruit vindt u terug in mijn schilderijen. Portretten maak ik in opdracht. Regelmatig neem ik deel aan exposities nationaal en internationaal en heb vele prijzen gewonnen. Mijn werk is gepubliceerd in diverse uitgaven en aangekocht in binnen- en buitenland.

Geef een reactie