Mathilde Willink
Dubbelportret in acrylverf
Mijn eerste (dubbel)portret van Mathilde Willink, de derde vrouw van de schilder Carel Willink, is klaar voor de Mathilde-dag 7-7-2018 in Terneuzen. Ik ben heel blij met de uitnodiging voor deelname aan dit evenement. Het schilderij is geschilderd met acrylverf op Belgisch linnen, de afmeting is 110×60 cm. De bedoeling is dat ik nog 2 andere schilderijen met haar als onderwerp ga maken. En als ik daar nog tijd voor heb, maak ik ook een Mathilde-pop.
Mathilde is 25 oktober 1977 op 39-jarige leeftijd dood gevonden op haar hemelbed met een pistoolschot door haar linker oor, hetzij door zelfmoord, hetzij door moord. Dat is nooit duidelijk geworden. Op 7 oktober 2018 zou ze, indien nog in leven, 80 jaar zijn geworden. Dat wordt in Terneuzen herdacht en gevierd want men is trots op haar beroemde inwoonster, die daar is geboren en tot haar 19e jaar heeft gewoond.
Ik heb haar 2x geschilderd, in twee stadia in haar leven. De make-up en de aankleding werden in de loop der tijd steeds kleurrijker en heftiger. Ze was niet alleen de muze van Carel Willink, maar ook van Fong Leng, die haar extravagante gewaden ontwierp en realiseerde. Er kan nu al op het schilderij geboden worden, maar het moet beschikbaar blijven voor de “Mathilde-Willink-dag 7-7-2018” in Terneuzen.
Studies Mathilde Willink in aquarel
Voorafgaand aan dit portret heb ik van haar een aantal portret- en modelstudies gemaakt en die heb ik verwerkt in dit portret. De afmeting is ca. 60×45 cm, geschilderdop papier.
Mathilde is ook heden ten dage nog een bron van inspiratie. Talrijke biografieën zijn er geschreven, toneelstukken, films, liedjes, kunstwerken, en ga zo maar door. Naast al die biografieën zijn Mathilde Willink en Fong Leng nog steeds een onuitputtelijke inspiratiebron. Viktor & Rolf met hun collectie ‘Flowers’ in 2003, de eerste Nederlandse Vogue in 2012 en Lady Gaga in clips als ‘Judas’ en ‘The Edge of Glory’ zijn slechts enkele voorbeelden.
Het Geheim van de Meester
Volgende week dinsdag 17 oktober 2018 wordt het portret dat Carel Willink maakte van zijn tweede vrouw Wilma onder de loep genomen in het tv-programma Het Geheim van de Meester. Het doek, Portret van Wilma (uit 1952), was een van de hoogtepunten van Willinks werk. Wilma is een jaar voordat Carel Mathilde ontmoette overleden. Bij hun kennismaking was Willink zestig jaar oud, Mathilde was 21. Het was 1960, en Willink kampte met de voorboden van dreigende vergetelheid. Hij was een jaar weduwnaar toen hij kennis maakte met Mathilde de Doelder . In 1969 trouwde hij met haar. Zijn relatie met Mathilde bracht hem in de publiciteit, zijn naamsbekendheid groeide evenals zijn bankrekening. Carel Willink tast diep in de buidel als Mathilde haar oog laat vallen op de creaties van de Chinees-Nederlandse ontwerpster Fong Leng. Dankzij Mathilde wordt Willink top of the bill. Sylvia Quiël wordt Willinks 4e echtgenote, tot groot ongenoegen van Mathilde. Veel scenes, en Mathilde gaat met een broodmes twee schilderijen van Willink te lijf, het Portret van Wilma uit 1952 en Portret van Mathilde uit 1963. Beide zijn gerestaureerd. Er breken turbulente tijden aan, want Mathilde laat zich niet zonder slag of stoot aan de kant zetten. Op 25 oktober 1977, op 39-jarige leeftijd wordt Mathilde dood gevonden met een pistoolschot door haar linker oor. Haar dood is nooit opgehelderd, velen denken dat zij vermoord is.
Kijk ook op mijn blog naar: weteringschans-22-woon-en-sterfplek-van-mathilde-willink-door-frank-van-vuuren/
Ik plaats hier een link naar een artikel over Mathilde en haar levensloop: https://www.groene.nl/artikel/zeeuws-meisje-carel-willink-ik-ben-geen-vrouwenliefhebber-maar-ik-kan-niet-zonder-vrouw