Alma-Tadema – klassieke verleiding.
Een Aanrader !
Gisteren naar Leeuwarden geweest, met de trein. Alles bij elkaar heen en terug ongeveer 5 uur gereisd om de expositie Alma-Tadema – klassieke verleiding te zien. Deze tentoonstelling loopt van 1 oktober 2016 tot en met 7 februari 2017. Dat geeft me de gelegenheid om nogmaals deze reis te maken en weer te gaan kijken. De lange reis heb ik er voor over.
Vanuit het station Leeuwarden werd de route op het trottoir aangegeven door grote prints van 2 schilderijen van Alma Tadema. Een leuke en vrolijke pr. De afdrukken zagen er goed uit en zijn vast van slijtvast materiaal gemaakt, want er zijn al vele geschoeide voeten overheen gelopen sinds 1 oktober.
Verschillen
Er zijn wel wat verschillen met huidige tentoonstelling in Het Fries Museum en die van 20 jaar geleden in het Van Gogh Museum in Amsterdam. Er hingen veel schilderijen die ik niet in Amsterdam heb gezien. Verder is er veel te zien over het atelier, schilderijen van zijn kunstenaarsvrienden die in een galerij in zijn huis hingen en werk van zijn dochter Anna en zijn vrouw Laura. Anna staat, vind ik, op gelijke hoogte van haar vader. Jammer dat ze na zijn dood nooit meer heeft geschilderd. Ook zijn er veel tekeningen, etsen en ander interessants te zien. Helaas waren “Het wijnfeest”, “Tepidarium”, “Tussen hoop en vrees”, “De Beeldhouwers galerij” en “De vrouwen van Amphissa” niet in Leeuwarden te zien. Maar daartegenover hingen er wel de “Aan Bacchus opgedragen”, “De rozen van Heliogabalus”, “Voorlezen uit Homerus” en vele anderen. Een ander klapstuk in Leeuwarden is “Mozes gevonden”.
In Leeuwarden heeft men veel meer schilderijen in de ruimte gehangen dan in Amsterdam. Daardoor was het erg druk (ook al was de herfstvakantie voorbij} en ook was het niet mogelijk om grote schilderijen op een afstand te bekijken. Dat is jammer. In het Van Gogh Museum kon ik uren op een bank midden in de zaal rustig naar een schilderij kijken. Wel een mooie vondst van het Fries Museum is het projecteren op de muren boven de kunstwerken stukjes uit de films, waarvoor de schilderijen van Alma Tadema model hebben gestaan. Er waren films uit de beginjaren van de filmindustrie te zien, maar ook latere, grote produkties, zoals Ben Hur, Quo Vadis, Cleopatra, Gladiator, etc.
Boek
Ook is een prachtige boek uitgegeven: Alma-Tadema – klassieke verleiding, naar aanleiding van deze tentoonstelling. Ik was niet van plan iets te kopen omdat ik destijds al de gezamenlijke uitgave “Sir Lawrence Alma-Tadema, van het Van Gogh Museum, Amsterdam en Walker Art Galery, Liverpool, had gekocht. Toch ben ik bezweken, van in de uitgave van het Fries Museum staan toch heel veel nieuwe dingen en afbeeldingen.
Thuisgekomen de 2 boeken vergeleken. Ze vullen elkaar prachtig aan. En mijn vingers jeuken om weer aan het werk te gaan. Van deze schilder kan je zoveel leren. Het is jammer dat hij niet meer leeft, anders had ik beslist les van hem willen hebben. Nu stel ik me tevreden met het bestuderen van zijn werk. Dat doet me ineens denken aan 2 studies die ik in het jaar 2000 heb gemaakt in aquareltechniek. Zijn stofweergave is subliem, evenals de manier waarop hij de huid schildert. Ik had voor aquarel gekozen omdat ik toch mijn eigen draai aan het werk wil geven. Zie hier de resultaten van 16 jaar geleden:
Hier nog een interessante link:” Sir Lawrence Alma-Tadema – The complete works – Page 14,
Alma-Tadema – klassieke verleiding